2012. június 1., péntek

Emlék




Szerb Antalról olvastam ma, ami közvetve(?) mai közállapotainkról is szólt. 

http://cspg.nolblog.hu/archives/2012/05/31/Hajlando-e_miniszter_ur_maglyan_elegetni_-_Betiltjak_Szerb_Antal_Magyar_irodalomtortenetet/



Természetesen nincs szó Szerb Antal betiltásáról, de ha így megy tovább … A hajdani interpelláló szavai, érvei valahogy ismerősnek tűnnek …

Kicsit átrendeztem a könyvespolcomat a kép kedvéért:




Hajdanán, 1963-ban, Szerb Antal: "A világirodalom története” nyitotta fel a szemem igazán az irodalom, a kultúra irányába. Amikor kézbevettem, ez volt az első mondat:  "Amint a világ egy csodával, a világteremtéssel kezdődik, hasonlóképp az irodalomtörténet első ténye is egy csoda (és egyben egy világ teremtése)."  
Mellbevágott a mondat, katartikus élmény volt. (Homéroszról írta.)
Hasonló, áramütéshez hasonlítható érzés ért akkor is, amikor valamikor 1970-es évek legelején a Nagykörúton, az Erkel Ferenc könyvesboltban lemezeket nézegetve megkértem, hogy tegyék fel az egyiket. (Tájékozatlan voltam, nem tudtam, hogy egy, azóta legendássá vált felvételre bukkantam, aminek a híre akkortájt végigsöpört a városon.) Feltettem a fejhallgatót, és már az első másodpercek földhöz szegeztek. Isaac Stern és David Oistakh játszották Vivaldi egyik kettősversenyét. 



Ez ugyan egy korábbi felvétel tőlük – az enyém 1968-as – de majdnem ugyanaz:






Nincsenek megjegyzések: