Megjelent egy tanulmánykötet (A konszolidációról, Kalligram, 2012.),
ebből két szerző - Nova Eszter és Szilágyi Ákos - a demokrácia témakörében írt munkáját
kísérlem meg ismertetni.
Mielőtt belefognánk, a 2010. évi választás legfontosabb számai:
Az első fordulóban a jogosultak 64,20%-a, a másodikban 46,64%-a szavazott.
Országos összesítésben a Fideszre leadott szavazatok aránya: 52,73%, a választási rendszer torzító hatásának eredményeként ezzel a mandátumok 68,13%-át szerezte meg.
(Az 1994-es választásokon az MSZP-SZDSZ a mandátumok 72,02%-át nyerte el.)
A Kádár rendszer Magyarországot népköztársaságként határozta meg, a rendszert szocialista demokráciaként
aposztrofálta. A választásokon kizárólag az egyedüli párt, az MSZMP
által irányított Hazafias Népfront jelöltjeire lehetett szavazni, így
természetesen mandátumok 100%-ával rendelkezett. (Kivétel a korszak
utolsó választása: 1985-ben a megkezdődött lazulás eredményeként már
független – un. spontán - jelöltek is indulhattak, a Párt befolyása
persze így is erőteljes volt, ennek eredményeként a HNF 91,73%-ot ért
el.)
Tehát az a rendszer is demokráciának nevezte magát.
Klasszikus
demokráciaként Athénra szoktunk gondolni, pedig a Periklész alatt
kiteljesedett athéni demokrácia mai fogalmaink szerint nem volt teljes,
kizárták a nőket, a betelepedett idegeneket és a rabszolgákat.
Ezek szerint demokrácia és demokrácia között különbség van.
Sőt, Platón,
Arisztotelész vagy később John Stuart Mill is a többség zsarnokságát
vagy annak lehetőségét látta a tiszta demokráciában.
Nova Eszter: A demokratikus konszolidáció fogalmai
Nova Eszter a demokrácia fogalom különféle értelmezéseivel, a demokrácia definíciójával kezdi írását. „Negatív definíció”: a diktatúra valamilyen formájának hiánya; választási demokrácia – itt nincs jelentős hangsúly az egyéni szabadságjogokon; poliarchia vagy liberális demokrácia: ez nem csupán szabad és fair választásokat jelent, az alkotmányos liberalizmus
is része. Ez biztosítja az egyén autonómiájának és méltóságának
védelmét az állammal és bármilyen más erőszakkal szemben. (Erről
később.) A demokrácia definíciójának és a vele leírt rendszernek van egy
időbeli dimenziója: a nyugati típusú demokráciák szerves fejlődésen
mentek/mennek keresztül térben és időben. A választójog kiterjesztése, a
kormány feladatainak bővülése, úgymint a jóléti, újraelosztó funkciók
is beléptek a társadalom igényeinek megfelelően. „Az önkorrekció és
adaptív készség a demokráciák talán legpozitívabb tulajdonsága.”
Olyan mechanizmus
szükséges, „ami az ellenérdekelt érdekcsoportok közötti társadalmi
döntéshozás problémáját hivatott megoldani.” Ez még csak egy minimális definíció.
A kifejlett demokrácia a poliarchia vagy liberális demokrácia.
„A választás tényéhez jön még a … polgári szabadságjogok … intézménye,
ami elsősorban a szólásszabadság, … a szervezetalapítás és a gyülekezés
szabadságát és alternatív információforrások létét, vagyis az effektív
sajtószabadságot jelenti.” Ebben az értelemben „a demokrácia …nem
csupán a szabad és tisztességes választásokat jelenti. … Még egy
komponenssel kell rendelkeznie: az alkotmányos liberalizmus
elemeivel.” Ami nem más, mint a ”jogállamiság, a hatalmi ágak
szétválasztása és a politikai alapjogok (gyülekezési jog, szólás- és
vallásszabadság, valamint a tulajdonhoz való jog) biztosítása.” Az
alkotmányos liberalizmus azt jelenti, hogy „a jogállamiság és az
alkotmányos korlátok korlátozzák mind a nép korlátlan szuveneritását,
mind a vezetők korlátlan cselekvési jogkörét, és ahol az állami
intézmények stabilitást és rendet teremtenek. A demagógia ugyanis ott
tud megteremni, ahol a többségnek korlátlan hatalma van megváltoztatni a
jogszabályokat.” Az alkotmányosság és a jogállam a hatalom
önkorlátozását, valamely időleges többség túlhatalmának megakadályozását
jelenti.
Fontos feltétel tehát
az alkotmányosság és a jogállamiság, „vagyis az a szemlélet, amely
szerint a politikai elit a mindenkori jogszabályokat önként betartja, és
azoknak alárendeli tevékenységét, aszerint alakítja stratégiáját. Az
alkotmányról relatíve erős konszenzus áll fenn, a jogszabályi kereteket
pedig még különösen széleskörű többséget szerzett politikai erők is
magukra vonatkozóan érvényesként ismerik el.”
Tehát „egy olyan
demokrácia, ahol a nagy többséggel megválasztott vezető kinyilvánítja,
hogy ő az egész népet képviseli, ezért „demokratikus” legitimációja
folytán rá nem vonatkoznak az alkotmányos fékek, nem tekinthető többé
jogállamnak.” (Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a fékek és
ellensúlyok rendszerének működését saját hatalomgyakorlása érdekében
korlátozza, ellehetetleníti.)
Nova Eszter
foglalkozik az újonnan létrejött demokráciák problémáival is:
„hajlamosak közösségképző eszmék … és etnikai konfliktusok csapdájába
esni, mivel a demokratikus választásokat újonnan elsajátító elitek
számára a legegyszerűbb szavazatszerzési mód a vallási, etnikai, vérségi
vagy törzsi beidegződésekre apellálni.”
„Szintén az újonnan
létrejött demokráciákra jellemző probléma, hogy a társadalom és az
egyének viselkedését szabályozó állami kontroll lebomlásával átmenetileg
zavarodottság és bizonytalanság keletkezik a követendő erkölcsi és
viselkedési normákat illetően. Ennek oka, hogy a kívülről kieszközölt
kötelező magatartásformák eltűnésével nem alakul ki azonnal az
állampolgárok saját erkölcsi iránytűje …” (Hozzáteszem: a helyzetet csak
súlyosbítja, ha az új politikai osztály jelentős részének erkölcsi
normái és viselkedési szabályai egy kültelki kocsma szintje alatt
vannak.)
A demokratikus
konszolidációt, annak lehetőségét vizsgálva az új demokráciákban, fontos
a demokratikus rezsimek széleskörű és mély legitimációja, ahol a
tömegek és a politikai szereplők számára is alternatíva nélküli a
demokratikus versengés.
Felsorolja a
konszolidáció ellen ható tényezőket és veszélyeket. Európában külső
beavatkozást nem valószínűsít. „Sokkal inkább elképzelhető a kormányzati
puccs, vagyis amikor a demokratikusan választott politikai vezető olyan
hatalmat koncentrál egy kézben, amellyel képes felszámolni a
demokráciát – rendszerint valamilyen szükséghelyzetre hivatkozva.” A
másik veszély a lassú erózió. Ennek során valamely, időlegesen jelentős
többséget szerzett politikai erő, vezető gyengíti, bontja le
szisztematikusan a demokrácia rendszerét. „Ennek formái lehetnek az
állami média kontrollja, a hegemón pártok kialakulása, amelyeknek nincs
valódi esélyük kikerülni a hatalomból (illetve kérdéses, hogy
megtennék-e, amennyiben nem választják újra őket), választási csalások,
illetve olyan választási vagy állampolgársági szabályozás, amely
megszünteti a választójog univerzális jellegét.”
Nova Eszter tanulmányának utolsó része „Az alternatívák: új autoritarizmus”
címet viseli. Mint írja, a poszt-szovjet térségben a demokrácia két
konkurense látható. „Az egyik az iszlám állam, a másik pedig az ázsiai
típusú autoriter berendezkedés. Utóbbi az úgynevezett „új
autoritarizmus” doktrínája köré szerveződik, melyet a nyolcvanas évek
végén találtak ki Kínában, a régi, marxista-leninista ideológia helyébe.
Ez a doktrína elsősorban a kelet-ázsiai gazdasági sikerek miatt tűnhet
vonzónak.”
Viszont az
„önkorrekció a demokráciák egyik nélkülözhetetlen képessége, vagyis az a
képesség, hogy … konszenzussal átalakítsák önmagukat.”
Szilágyi Ákos: A demokrácia konszolidálhatatlansága
Szilágyi Ákos a demokratikus konszolidáció elméletét a tranzitológia
tudományának megszületésétől eredezteti. „A tranzitológia a
kelet-európai pártállami diktatúrákból … a plurális demokráciába …való
átmenetet tanulmányozza.” Fejtegetéseit a konszolidáció fogalmának
tisztázási kísérletével kezdi. Ha az eredeti értelemben (consolidálni:
megszilárdítani, összeforrasztani stb.) tekintjük, a demokrácia „nemcsak
konszolidálhatatlan, de nem is konszolidálandó.”
Ugyanis …”a nyugati
típusú poliarchikus demokrácia dinamikusan változó, elvileg és
gyakorlatilag is nyitott rendszer, amely képes az egyensúlytalanság
állapotaiból új egyensúlyi állapotot létrehozni, képes – éppen aktuális
intézményi és szervezeti kereteit meghaladva – a demokratikus
joggyakorlás újabb és újabb társadalmi csoportokra való
kiterjesztésével, e jogok bővítésével a rendszert feszegető új
társadalmi ellentmondásokat politikailag integrálni, és az új társadalmi
szereplők bevonásával a rendszert folyamatosan átalakítani.”
Szerinte a demokrácia
konszolidálása fogalmának „egyetlen értelme az lehet, hogy a
demokratikus átmenet során a poliarchikus demokrácia intézményes
berendezkedése (jogállam, parlamentarizmus) eljutott-e a társadalmi megalapozottságának
– intézményesülésének, rutinizálódásának, társadalmi elfogadottságának –
arra a szintjére, melyen a szabadság rendjének nyitottsága,
képlékenysége-formálhatósága … nem úgy jelenik meg többé a társadalmi
tapasztalatban, mint a rend hiánya, … vagyis a rendszer konszolidációja
okafogyottá válik.” … Ez már a demokratikus átmenet lezárása, a „demokrácia dinamikusan nyitott rendszere.”
Ha az „átmeneti demokráciákból nem képződik konszolidált demokrácia,
vagyis a demokratikus berendezkedés nem tud megszilárdulni, … a
demokratikus berendezkedés megreked az átmenetiség és ideiglenesség
kocsonyás állapotában, … elkerülhetetlen a demokratikus intézmények
eróziója – hitelvesztése és leépülése – aminek következtében előbb-utóbb
kezdetét veszi az autoritánus visszarendeződés. A visszarendeződés azt
jelenti, hogy ilyen-olyan régi vagy újonnan színre lépő ellenerők
formálisan is lebontják … a demokratikus rendszert; vagy pedig a
demokratikus rendszer homlokzatának (mindenekelőtt a szabad választások
látszatának) megőrzésével … üresítik ki a demokratikus intézményeket,
kidobálják a rendszerből a végrehajtó hatalmat korlátozó és fékező
demokratikus ellensúlyokat és ellenőrző mechanizmusokat, végső soron autokratikus módon rendezkednek be.”
Tehát „konszolidált demokráciáról csak olyan országok esetén lehet beszélni, amelyekben a visszarendeződésnek a kettős veszélye
(a régi autokratikus rendszer részleges vagy teljes restaurációja vagy a
demokrácia populista felfogásán alapuló új autokratikus rendszer
önkényes bevezetése) véglegesen elhárult.”
„Az 1989-ben az
Ellenzéki Kerekasztal körül ülők által lényegében konszenzussal
elfogadott demokratikus politikai átmenet forgatókönyve, /jogállami
forradalom/ … nem a többségi, hanem a konszenzuális demokrácia
modelljét célozta meg …” de „ … a demokrácia nem vált a politikai
közösség legsajátabb ügyévé és legsajátabb gyakorlatává …”, és ebben –
mint írja - a pártok, a politikai osztály egyetemlegesen felelős.
„A demokrácia
társadalmi elsajátításának hiánya eredményezte … a történetileg
úgyszólván öröklött alattvalói attitűd megcsontosodását, … az egyéni és
csoportos biztonságvesztés, a szüntelen egzisztencia-fenyegetések, a
permanens politikai háborúskodás, a politikai korrupció, a közrend
rogyadozása legfőbb okaként
nem a demokratikus berendezkedésnek a társadalomtól való elszakadása
és állandó távolodása, nem a demokrácia elitárius kisajátítása és egyben
kiüresítése, hanem maga a demokrácia jelenik meg.” (A kiemelések tőlem.)
Szilágyi Ákos
részletesen leírja és elemzi a demokrácia konszolidációjának 1989 és
2011 közötti elmaradását, annak okait és következményeit. Ma a
szavazatmaximálás a cél, a társadalom mint manipulálható szavazógép, az
egyén csak mint szavazó számít, nem mint polgár, nem mint homo
politicus.
A politikai osztálynak
a rendszerváltásban kulcsszerepet vállaló csoportjai a hatalmi
vetélkedést ádáz, gyűlölködő hatalmi harccá tették. A társadalom józan,
cselekvőképes, demokratikus érzületű, de ettől a stílustól viszolygó
csoportjait a tevőleges részvételtől a politikában ez visszatartja.
„Ennek eredménye nemcsak a demokratikus rendszer társadalmi bázisának
rohamos és következményeit tekintve végzetes összeszűkülése lett
2006-2010 között, hanem a politikai elit mind erősebb kontraszelekciója
is, amely ma ott tart, hogy mind a pártpolitika, mind a parlament, mind
az államapparátus még annál is rosszabb szakmai felkészültségű,
erkölcsi színvonalú és politikai képességű emberek gyűjtőhelyévé vált
(tisztelet az egyre apadó kivételeknek), mint volt a 20. század
rosszemlékű és rendkívül kontraszelektív magyar tekintélyuralmi
rezsimjeiben.”
Szilágyi Ákos úgy véli, hogy a jogállami ellenforradalmat
végrehajtó jobboldali populista erőket a szakszervezetek ellenállása, a
civil kezdeményezések ellenére „nem a demokrácia felől éri a
legsúlyosabb kihívás, hanem a fasizmussal határos radikális nemzeti
populizmus felől. …Csak egyvalami biztos, Magyarországra a közeljövőben
semmiféle konszolidáció nem vár …”
Hát a kép nem túl rózsás.
Mindkét tanulmány komoly szakmai apparátus felhasználásával készült, örültem, hogy olvashattam őket.
Egy gondom van, de ez
nem a fenti szerzőknek szól. Olvasva a hírportálokon az egy-egy témához
hozzászóló kommenteket, látnivaló, hogy az átlagolvasónak elképesztő
képzetei, ismerethiányai vannak a jogállamiságról, alkotmányosságról,
demokráciáról.
„Alkotmány: ez a legfőbb bajuk, minek ezen rugózni, ez senkit nem érdekel, az emberek megélni akarnak!”
Jó lenne egy olyan „ismeretterjesztő” mű, amelyik nem csak az értelmiséghez, hanem a széles közönséghez szól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése